more than distance between us

"Känner ni till den där dammen borta vid Plikta? Där man kan mata duvor direkt ur händerna. Där såg jag, i maj förra året, det mest, det vackraste kärlekspar jag någonsin sett.

Det var en skata, och en katt. Jag brukade promenera förbi där rätt ofta då, och nästan varje gång såg jag de här två, oftast så följde den här skatan efter katten, men ibland gick de bredvid varandra. Det såg nästan ut som om de gick och småpratade med varandra. Som att de inte hade någon flock eller så, att, inte någon annan kompis, utan bara var totalt förälskade och ensam tillsammans i den här världen.

Och jag såg dem nästan varje gång jag gick förbi den där parken och den lilla sjön där. Men.. sommaren gick, och en dag så låg det bara massa skatfjädrar där under ett träd.

Skatan syntes inte till någonstans, kattjäveln däremot, den låg en bit därifrån och jäste i solen och såg väldigt mätt ut, rund. Och jag tänkte att, fan också, men det där är en ganska bra bild av hur okontrollerad,  invecklad och destruktiv kärlek kan vara. Jag vet inte ens om man ska försöka förstå sig på den eller som jag då, skriver kärlekslåtar om den.

Men här kommer i alla fall tre låtar på temat, invecklad kärlek"

Håkan Hellström Slottskogsvallen 4 juni 2011

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0